Hur går man ner i vikt?

Att gå ner i vikt är onekligen svårt, men är det verkligen så svårt som vissa får det att framstå? Det finns många olika vägar man kan gå för att gå ner i vikt, men alla sätt har i stora drag mycket gemensamt.

I denna artikel kommer vi titta närmare på hur man kan gå ner i vikt, och vad som är bra att tänka på när man ska försöka göra detta.

Minska ditt kaloriintag

Det första steget till att gå ner i vikt är att minska ditt kaloriintag, som du gör genom att äta mindre och mer hälsosam mat. Det är viktigt att äta en balanserad kost med mycket grönsaker och lite fett om du vill minska i vikt.

Till en början kan det vara väldigt jobbigt att dra ner på maten, men efter en tid vänjer sig kroppen vid det. Du bör förslagsvis försöka ersätta den onyttiga maten med något som smakar lika gott, men som är hälsosamt och med färre kalorier. På så sätt kommer detta steg inte upplevas lika tufft.

Kom igång med träningen

När du väl har maten på plats måste du även se till att börja träna om du inte redan har gjort det. Det är viktigt att du inte tränar för mycket och att du alltid stretchar efter att ha rört på dig då detta kan förebygga skador.

Vilken typ av träning du väljer att köra på spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att träningen blir genomförd överhuvudtaget och att det sker regelbundet.

Hitta en träningskompis

Det kan vara till stor hjälp att skaffa en träningskompis, eftersom han eller hon kan hjälpa dig att hålla din motivation uppe. Det är också lättare att pusha varandra genom tuffa perioder när man har en kompis att träna med.

Man får heller inte glömma bort att det rent socialt kan vara roligt att spendera tid med sin gymkompis. Trots allt blir det ju som om man umgås fast att man tränar samtidigt.

Gå och lägg dig tidigt

För att du ska kunna förbränna så många kalorier som möjligt genom träning behöver din kropp återhämta sig. Det är därför viktigt att få tillräckligt med sömn på natten.

Om du inte får tillräckligt med sömn kommer dina dagliga aktiviteter påverkas av detta, och det kan också leda till sämre humör som i sin tur kan påverka din träning negativt. Försök att sikta på mellan 7-8 timmars sömn per natt för optimalt resultat.